Praat mee!

Conceptontwerp April 2021

In het nieuwe concept is de hoofdopzet hetzelfde:

  • Een speels groen plein waar ruimte is voor ontmoeten, vermaak en verblijven. 
  • Nieuw is dat aan de noordzijde een doorgaande route met eenrichtingsverkeer komt vanaf de Dorpsstraat. Dus het verkeer kan doorrijden vanaf de Dorpsstraat naar de Raadhuisstraat. Dit wordt een gebied waar de auto te gast is en waar de fietser en voetganger zich veilig voelen. De weg wordt zo smal mogelijk en de slinger zorgt ervoor dat hard rijden vermeden wordt. Door het autoverkeer te centreren aan één zijde, komt dit de verkeersveiligheid ten goede. 
  • Langs deze route zijn ook de parkeerplaatsen gecentreerd, een deel bij de Florijn en een deel bij de Jumbo. Het voordeel is dat het parkeren op deze manier gekoppeld is aan de functies (winkels en kantoren). De parkeerplaatsen worden zo vormgegeven dat wanneer er geen auto’s staan, ze onderdeel uitmaken van het plein.
  • Het stoepje bij de Florijn blijft toegankelijk voor de geldwagen. Het hoogteverschil wordt opgelost met een talud met beplanting, een trap en een toegang voor minder validen.
  • Het centrale en zuidelijke deel wordt ingericht als park met een groot gazon (met verstevigd gras), een aantal looppaden langs en door het park en er worden, op speelse wijze, bomen geplaatst. 
  • Er blijven ook een aantal bestaande bomen staan.
  • De paden worden van een halfverharding, maar zijn ook geschikt voor minder validen.
  • Voor het nieuwe gebouw komt een centrale plek met terras, bomen, enkele groenperken, verplaatsbaar groen en fietsenrekken. Daarnaast blijft de kiosk op de huidige plek staan. We stellen voor om de ingang te verplaatsen richting het gazon, zodat je daar je eigen stoeltje kunt neerzetten bij een voorstelling.
  • Vanaf de Dorpsstraat oogt het plein groen en nodigt het uit om een kijkje te gaan nemen.
  • De zuidzijde is enkel voor voetgangers en wordt zo onderdeel van het park. Langs een aantal woningen aan de zuidzijde kan een geveltuin komen. Voor de nieuwe woningen komt een klein stoepje. 
  • Het laden en lossen van de panden aan de zuidzijde kan langs de Dorpsstraat. 
  • We zijn aan het onderzoeken of de garage aan de zuidzijde via de Raadhuisstraat bereikt kan worden. Zo blijft de zuidzijde autovrij, met een uitzondering voor hulpdiensten.
  • Bij de horeca op de hoek zal ruimte komen voor een klein terras.
  • De mozaïekbank en het waterpunt staan langs de Dorpsstraat. 
  • Ook rondom het nieuwe gebouw komen groenperken met heesters en vaste planten. 
  • De parkeerplaatsen aan de Raadhuisstraat worden deels uitgevoerd in gras en deels in klinkers. 
  • De kermis, de feesttent en ff noar geffe kunnen plaatsvinden op het plein. Daarnaast kan de markt op het plein staan en wordt er rekening gehouden met stroompunten. 

 

Reactievenster 

We horen graag uw mening. Wat vindt u van het nieuwe conceptontwerp? Geeft u ook een onderbouwing van uw reactie, zodat we dit mee kunnen nemen in de afweging?

U kunt niet meer reageren.

|

Commentaar

  • Volgens mij is alles al besloten en heeft het helemaal geen zin meer om mee te praten.Groen plein prima, autoluw is geen goed idee, wil nog zien hoe het onderhoud van dat groen word gedaan, ben bang dat het er naar een paar jaar niet meer uitziet en een hondetoilet word.
    14-11-2021 21:49:28
  • De betreffende ondernemers wentelen hun parkeerproblemen af op de gemeenschap. Dat deed Van Herpen Holding in het verleden al en nu weer (Koeienhuiden). En De Florijn moet 'gewoon' parkeerplaats tussen kantoor en Koeienhuiden gebruiken.
    11-11-2021 2:26:12
  • Als voorstander van zoveel mogelijk groen en zo min mogelijk verkeer, snap ik de aanpassingen heel goed met deze uitleg. Vooral gezien het parkeren en eenrichtingsverkeer (net op de plaats waar de zon het meest schijnt). M'n gevoel zegt: jammer! Maar m'n hoofd zegt: logisch. Als we willen dat ons centrum meer gaat leven, zijn de commerciële belangen minimaal even belangrijk als het groen.En toch denk ik: waarom vinden de meeste dorpsgenoten nog steeds dat 'parkeren voor de deur' overal mogelijk moet zijn (de boodschappen uitgezonderd dan)? Bij kantoren is dat echt niet nodig; daar ligt een slimme rol om bezoekers en werknemers te stimuleren om net wat verder te parkeren met een concrete locatie (de kerk bijvoorbeeld), nog goed voor de zitbotjes ook. Als je het met een glimlach goed uitlegt, is er vrijwel niemand die protesteert. We zullen de beperkte ruimte toch met z'n allen moeten delen.Tijd voor blauwe parkeerzones op het plein, net zoals bij de Kruidvat? Dan voorkom je dat eventuele notoire 9-to-5-werkdag-parkeerders/thuiswerk-bewoners de boel bezet houden en het daarmee - onbedoeld - verpesten voor de rest.De parkeerplaatsen aan de kant van de Florijn: kan dat ook met net wat meer groen (klinkers/gras)? Of wordt dat te chaotisch? Ben bang dat zo'n grote parkeer- en rijbaanoppervlakte weer te 'verhard' eruit gaat zien, maar hopelijk valt het mee.Waar komt de markt precies? Denk niet dat we Sjaak en Sjan op een regenachtige dag in de blub kunnen neerzetten (niet leuk voor hen en al helemaal niet voor het zonloze gras dat dan de rest van de winter niet meer herstelt). Op de halfverharding en dus parkeerplaatsen, lijkt me. Of op een stukje halfverhard voetpad?Bedankt in ieder geval voor het bundelen van 1001 wensen, het blijft een uitdaging. :)
    7-11-2021 9:05:30
  • Géén auto's op het plein parkeren; het plein is helaas zo klein en de inrichting zó open dat elk voertuig er de noodzakelijke intimiteit en groene uitstraling van het plein om zeep helpt.
    7-11-2021 4:15:47
  • Er is in die 3 avonden gebrainstormd. Ik zat zelf in een groepje en onze vertegenwoordiger vertelde op het podium een ander verhaal dan we hadden besproken. Het ging om de grootste roepers en niet om de mensen die hierin ook verbaal sterk waren. Ook nu weer.Er is nooit goed gekeken naar de parkeergelegenheid. Hier zijn wettelijke normen voor en waren niet juist met het eerste plan. Als je gaat bouwen worden deze wel uit de kast getrokken. In het eerst plan werden deze overboord gegooid en weggewuifd. Er is nu naar werkelijk gebruik gekeken in Corona tijd met thuis werkers. De Florijn is nu bijna volledig bezet en zal de parkeerdruk vergroten. Er zijn dan ook weer nieuwe kansen om het tussenstuk als lintbebouwing dicht te bouwen. Er is in het ontwikkelingsperspectief van alles ingetekend op andermans percelen zonder overleg, ik neem aan dat niemand zijn voortuin weggeeft voor openbare doeleinden zonder hier in overeenstemming te komen. Er kan dan nooit sprake zijn van een definitief ontwerp zoals een aantal roeptoeters dit menen.Met voortschrijdend inzicht komen er andere inzichten. Heb je ooit over nagedacht als er geen parkeergelegenheid is het Kruidvat zal verdwijnen of huurders uit de Florijn? Of de onveilige verkeerssituaties als de auto’s toch langs de straat staan?Wat is dan nog de leefbaarheid van Geffen. Alle voorzieningen verdwijnen. Worden we dan een voorwijk van Oss met alleen een supermarkt voor de vergeten boodschappen?Zoals het er nu naar uit ziet wordt het een mooi groen plein waar iedereen voor gepleit heeft, met een horecagelegenheid inclusief terras. Een plein waar leuke dingen georganiseerd kunnen worden. Een autoluw verkeersveilig plein, ook voor de omliggende straten. Dit is wat voor 95% bij de 3 inspraak avonden de wens van de Geffenaren was. Ik zeg een goed 2.0 plan waar serieus over nagedacht is met verschillende invalshoeken.
    5-11-2021 22:27:14
  • Laten we de bestaande bomen handhaven en niet opnieuw beginnen, de kastanjes beginnen net een beetje door te groeien
    5-11-2021 19:13:45
  • Het concept wat er nu ligt ziet er in principe goed uit maar verdient op het gebied van parkeren nog wat aandacht. Het concept is een compromis tussen wat de heer Van Herpen in gedachte heeft, veel groen en autoloos en wat de ondernemers die aan het Dorpsplein gevestigd zijn willen, een goede bereikbaarheid van hun onderneming en voldoende parkeergelegenheid. De 34 parkeerplaatsen die tussen de Dorpstraat en de Raadhuisstraat geprojecteerd zijn in het plan maakt dat er onvoldoende capaciteit is om te parkeren.Op een normale dag staan er al 30 tot 35 auto's op het plein op het stuk voor de kiosk gezien vanaf de Dorpstraat. Dan hebben we de auto's die geparkeerd staan achter de kiosk en voor de Jumbo nog niet meegeteld!Het concept van de gemeente Oss heeft geen rekening gehouden met het feit dat de Florijn nog niet volledig bezet is en dat de woningen in het pand waar voorheen Colhof zat geen andere parkeergelegenheid hebben als op het plein. Mijn vrees is dat er straks als alles klaar is een tekort zal zijn aan parkeerplaatsen. Bij een volle bezetting van de Florijn en rekening houdend met de nieuwe woningen die gerealiseerd worden in het pand van Colhof denk ik dat er zeker 40 parkeerplaatsen nodig zullen zijn op het plein. Ook hoop ik dat de gemeente Oss rekening houdt met het feit dat er steeds meer elektrische auto's rijden en dat Geffen maar 1 openbare laadpaal heeft voor twee auto's. Het aantal oplaadpunten voor elektrische auto's dient te worden uitgebreid in Geffen. Deze hoeven niet persé allemaal op het Dorpsplein gerealiseerd te worden maar ik denk dat het wel in het totaalplan dient te worden meegenomen. Ik ben in 2015 met onze onderneming neergestreken in de Florijn. Een van de redenen voor de keuze voor de Florijn was dat er altijd voldoende parkeergelegenheid was. Om deze reden is een kantoor wat ik ook op het oog had in Oss afgevallen. Mocht mijn vrees dat er onvoldoende parkeergelegenheid is waarheid worden zou dit voor ons een hele goede reden zijn om ons kantoor te verhuizen naar een andere locatie.Ik zie niet hoe de weekmarkt op het nieuwe plein geprojecteerd is. Kan me daarbij geen voorstelling maken en er is ook geen tekening van die daarover uitsluitsel biedt. Ik deel de gedachte van Mw. Van Grinsven dat als de markt op het gras geprojecteerd is dit niet ten goede zal komen aan de kwaliteit van het gras....
    5-11-2021 19:03:15
    • @René Verbruggen: Wat de heer Van Herpen in gedachten heeft, is vastgesteld na drie sessies met olling Geffen, René Verbruggen!
      11-11-2021 2:09:57
    • @René Verbruggen: als de florijn het eigen parkeerterrein beter gebruikt hebben we helemaal geen probleem met parkeren. Ben het wel eens met de opmerking over de laadpalen, die zijn regelmatig bezet
      5-11-2021 19:16:17
  • 'Voortschrijdend inzicht' en 'nader onderzoek' (mede gefinancierd door ondernemers zelf, buiten de openbaarheid) hebben geleid tot #aanpassingen, die absoluut in strijd zijn met het door heel Geffen opgestelde #ontwikkelingsperspectief Met de verklaringen daarvoor (toegelicht in een filmpje van liefst 16:00; bureau Stad Om Land weet m.i. donders goed waar 'm de schoen wringt ... ), veeg ik gevoeglijk mijn derrière af; wat een #lulkoek!!!Het nieuwe Dorpshart zou: 1. autovrij en 2. héél groen zijn; dáárvoor hebben wij gestreden ... ad 1. Het aangepaste CONCEPT is NIET autovrij!Er zijn minder ondernemers (Spierings, Colhof, Kapsalon, kledingzaak); minder parkeerplaatsen nodig; zijn jongste cijfers gebruikt bij de 'nieuwe inzichten'? ad 2. Hoe 'groen' is HÉÉL GROEN? Er is nog geen plan met bomen + heesters, die blijven, bomen + heesters, die komen ...Het geeft totaal geen pas om in het kader van #participatie een heel dorp voortdurend te betrekken bij een #proces, dat ergens in 2019 leidt tot een duidelijk #ontwikkelperspectief met eveneens duidelijke #uitgangspunten en dan (veel) later, nog tijdens 'de wedstrijd' de spelregels aan te passen. ONVOLDOENDE voor opdrachtgever @GemeenteOss @DorpsraadGeffen en bureau 'Stad Om Land' ...Gelukkig betreft het hier nog maar een CONCEPT en gelukkig heeft de @GemeenteraadOss het laatste woord ... Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald!Charles van Herpenex raadslid GeffenC.V. Rooi OortjesBomenclub.NL
    5-11-2021 0:27:46
  • Ik vind t op zich n heel goed concept . 1 richtingsverkeer lijkt me goede oplossing voor de verkeersveiligheid .T enige wat me mooier klinkt dan daadwerkelijk is ; het gras !! Gras is mooi als het bijgehouden word en niet te veel belast word . Door de markt / kermis / evenementen lijkt me logisch dat hier sporen ingereden worden en dan word t n vreselijk aanzien . Horeca op t plein klinkt leuk maar of t gaat werken?? T is geen Heesch waar je lekker gaat winkelen en n bakje koffie gaat doen . Dat kan alleen in Geffen als er de oorspronkelijke ruimtes rondom t plein weer gevuld worden met winkels.. geen woningen !!!! Bijvoorbeeld kleine dorpswinkels zoals in Heesch : hema / Blokker / zeeman of wibra .. voor deze winkels heb je geen extra Parkeerplaatsen nodig omdat je daar geen grote zware dingen haalt dus makkelijk beloopbaar en je maakt t plein aantrekkelijk hierdoor om te winkelen en aansluitend op t terras te belanden. Hierdoor word Geffen mooier en socialer van . Nu worden die panden omgebouwd tot woningen ! Absurd!! Kijk naar Heesch !!! Dat is mooi .
    4-11-2021 21:47:27
    • @Sharon Van grinsven: Die winkels komen (helaas) niet (meer) naar Geffen, Sharon ...
      13-11-2021 3:15:57
Je moet eerst inloggen om commentaar te leveren