Praat mee!

Definitief ontwerp voor het dorpsplein van Geffen

In het definitief ontwerp voor het dorpsplein van Geffen is de hoofdopzet hetzelfde:

  • Een speels groen plein waar ruimte is voor ontmoeten, vermaak en verblijven. 
  • Nieuw is dat aan de noordzijde een doorgaande route met eenrichtingsverkeer komt vanaf de Dorpsstraat. Dus het verkeer kan doorrijden vanaf de Dorpsstraat naar de Raadhuisstraat. Dit wordt een gebied waar de auto te gast is en waar de fietser en voetganger zich veilig voelen. De weg wordt zo smal mogelijk en de slinger zorgt ervoor dat hard rijden vermeden wordt. Door het autoverkeer te centreren aan één zijde, komt dit de verkeersveiligheid ten goede. 
  • Langs deze route zijn ook de parkeerplaatsen gecentreerd, een deel bij de Florijn en een deel bij de Jumbo. Het voordeel is dat het parkeren op deze manier gekoppeld is aan de functies (winkels en kantoren). De parkeerplaatsen worden zo vormgegeven dat wanneer er geen auto’s staan, ze onderdeel uitmaken van het plein.
  • Het stoepje bij de Florijn blijft toegankelijk voor de geldwagen. Het hoogteverschil wordt opgelost met een talud met beplanting, een trap en een toegang voor minder validen.
  • Het centrale en zuidelijke deel wordt ingericht als park met een groot gazon (met verstevigd gras), een aantal looppaden langs en door het park en er worden, op speelse wijze, bomen geplaatst. 
  • Er blijven ook een aantal bestaande bomen staan.
  • De paden worden van een halfverharding, maar zijn ook geschikt voor minder validen.
  • Voor het nieuwe gebouw komt een centrale plek met terras, bomen, enkele groenperken, verplaatsbaar groen en fietsenrekken. Daarnaast blijft de kiosk op de huidige plek staan. We stellen voor om de ingang te verplaatsen richting het gazon, zodat je daar je eigen stoeltje kunt neerzetten bij een voorstelling.
  • Vanaf de Dorpsstraat oogt het plein groen en nodigt het uit om een kijkje te gaan nemen.
  • De zuidzijde is enkel voor voetgangers en wordt zo onderdeel van het park. Langs een aantal woningen aan de zuidzijde kan een geveltuin komen. Voor de nieuwe woningen komt een klein stoepje. 
  • Twee plekken voor het laden en lossen van de panden. Eén bevindt zich aan de noordzijde en de andere bevindt zich aan de zuidzijde van het plein.
  • We zijn aan het onderzoeken of de garage aan de zuidzijde via de Raadhuisstraat bereikt kan worden. Zo blijft de zuidzijde autovrij, met een uitzondering voor hulpdiensten.
  • Bij de horeca op de hoek zal ruimte komen voor een klein terras.
  • De mozaïekbank en het waterpunt staan langs de Dorpsstraat. 
  • Ook rondom het nieuwe gebouw komen groenperken met heesters en vaste planten. 
  • De parkeerplaatsen aan de Raadhuisstraat worden deels uitgevoerd in gras en deels in klinkers. 
  • De kermis, de feesttent en ff noar geffe kunnen plaatsvinden op het plein. Daarnaast kan de markt op het plein staan en wordt er rekening gehouden met stroompunten. 

 

|

Commentaar

  • Waar gaan de bewoners parkeren van de tot woningen omgebouwde winkelpanden aan de zuidzijde van het dorpsplein? Dit zijn overwegend senioren die deze woningen gekocht hebben. Deze bewoners zijn overwegend thuis, waardoor de auto's het overgrote deel van de dag op een vaste parkeerplek gestald zullen staan. Krijgen deze bewoners een vaste parkeerplek toegewezen, middels een parkeervergunning? Is hier uberhaupt over nagedacht door de gemeente, bij het verlenen van de vergunning voor het ombouwen van deze bestaande winkels tot woningen? Is er soms ruimte voor deze bewoners, om te parkeren achter de nieuw te bouwen grondgebonden woningen (ingang via raadhuisstraat),of zijn deze gronden vergeven aan de projectontwikkelaar van wanrooij? Tevens ben ik ook van mening dat de gebruikers van de florijn moeten parkeren op de niet openbare parkeerplaats tussen de florijn en kh, zodat de parkeerdruk op de openbare ruimte minder wordt. Deze ruimte wordt nu niet gebruikt, waarom? Daarnaast zijn er plannen om de gouden leeuw om te bouwen tot appartementen. Hopelijk is de gemeente wel zo oplettend dat hier wel voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd worden! Daarnaast lijkt op de ontwerpschetsen van de weekmarkt, dat hiervoor parkeerplaatsen bezet worden door de marktkramen. Is dit niet in strijd met de parkeernorm? En hoe zit het met de veiligheid van bezoekers (voetgangers) aan de markt? De marktkramen staan wel dicht op de toegang tot de eenrichtingsweg via de dorpsstraat, belemmerd dit niet het zicht, en hiermee ook de doorstroming in de dorpsstraat? Staan de kramen straks richting de eenrichtingsweg gericht, of richting het grasveld? Stelt de gemeente hiervoor eisen op, of mogen de marktkraamhouders dit zelf invullen? Tot slot vind ik de ontwerpschets voor een feesttent en kermis wel erg optimistisch ingeschetst (mogelijk dat de boomcirkels een verkeerd beeld geven). Is hierbij ook gekeken naar de eisen die veiligheidsdiensten stellen aan deze evenementen ivm calamiteiten (brandweer e.d). Kortom een mooi ontwerp, maar wat mij betreft nog wel de nodige aandacht ten aanzien van de parkeerdruk! Het zou beter zijn als iedereen met de fiets komt, maar helaas zijn veel mensen nog verknocht aan hun auto (van de zaak).
    3-3-2022 8:40:58
  • Dit plan is de laatste kans om het hart in Geffen (de huiskamer ) een aantrekkelijke uitstraling te geven . Mijn advies is maak er geen warboel van Zorg dat het een oase van rust wordt . De Fietser 🚴‍♂️ moet het gevoel krijgen hier wil ik even verblijven . Dit kan door een watergebeuren en veel groen . Zorg dat de kermis op een ander locatie komt want deze 3 dagen geeft meer afbreuk op het gehele plan .Een jaar heeft 365 dagen , daar moet je maar aandacht aan geven ivm uitstraling . Zorg dat dat het hart van Geffen uitnodigend is voor de gehele omgeving en tevens een verlengstuk is van de kerkstraat via de pomp naar dit plein En financieel moet dit haalbaar zijn
    23-2-2022 6:07:42
Je moet eerst inloggen om commentaar te leveren